Tuesday, September 26, 2006

2:256

Allah SWT berfirman:

"There shall be no compulsion in (acceptance of) the religion....." [2:256]

Islam was never spread by swords. And non-Muslims are not forced to convert to the religion.
Therefore, think before you speak.

5 comments:

Anonymous said...

Saja nak share
http://www.youtube.com/watch?v=yIMUoFPOk4Y

Abu S.H said...

Islam was spread both by sword and wisdom.
Rasulullah has a few baju perang yang besi tu, and pedang.

I can tell you more on what happened once ISLAM dah bertapak kukuh.

But , there are reasons, when and how to use the sword.

i can give you 1.

- those RAJA or GABENOR yang tak bagi Rasulullah menyampaikan dakwah kepada rakyatnye(sbb takut bila rakyat yang oppressed kenal ISLAM, they will topple the existing goverment, raja if the raja tak nak convert)akan diperangi kerana tidak membenarkan penyebaran kebenaran.
Those yang tak convert, tapi bagi ISLAM berkembang, tak diganggu sedikit pun..

Abu S.H said...

Sorry...this should be more structures..was in a hurry..


Kerajaan kafir diserang sebab mereka tak benarkan Islam disebarkan di negara mereka, pemimpinnya menafikan hak-hak rakyat mereka dari mendengar seruan Islam, padahal rakyat mereka sebenarnya tertunggu-tunggu ketibaan Islam, padahal rakyat mereka sentiasa menanti-nanti dan mengidamkan Islam menjajah mereka supaya mereka bebas dari kerajaan yang sedia ada. Walaupun sekiranya mereka tidak mengidamkan Islam, adalah menjadi hak Allah supaya wahyunya boleh sampai ke setiap telinga manusia di muka bumi, apatah lagi Rasulullah adalah rahmatallil alamin, untuk seluruh alam, bukan untuk Arab saja. Sama ada orang Parsi atau Rom atau sesiapa sahaja nak masuk Islam ke tak, itu cerita nombor dua.

Kesnya sentiasa sama, para pemimpin selalunya faham bahawa apabila Islam masuk, bererti kekuasaan mereka akan dissolve. Bererti undang-undang/perlembagaan zalim yang mereka impose pada rakyat tidak lagi akan mendapat tempat kerana hanya undang-undang Allah akan ditegakkan. Bererti mereka akan hilang kuasa dan kedudukan. Bererti mereka terpaksa sujud kepada Allah, duduk sama rendah, berdiri sama tinggi dengan rakyat yang selama ini mereka zalimi.

Maka datanglah panglima-panglima Islam bersama bala tentera mukminin untuk menghapuskan kekufuran dan membolehkan Islam disebarkan secara bebas. Tatkala Khalid Al-Walid memimpin tentera Mukmin menghadapi Parsi, maka berkatalah Pedang Allah.. "Akan aku datangkan kepadamu bala tentera yang cintakan mati!!", maka gerunlah tentera Parsi!!

So Islam memang disebarkan dengan pedang. Tapi Islam tak pernah disuruh anut secara paksa. Tapi pemimpin kufur yang zalim mesti di'clear' terlebih dulu supaya manusia boleh dengar ayat-ayat Allah untuk mereka pilih .

Far Azmi said...

terimakasih utk info di atas... thx ya 4 d enlightenment...

Anonymous said...

Artikel berkaitan yang menarik

http://www.scoop.co.nz/stories/HL0609/S00360.htm

Semoga penulis dikurniakan hidayah dan menjadi seorang mukmin sejati suatu hari nanti. Amin