Thursday, August 02, 2007

monologue

"Do not blame the situation, you yourself should change the situation." I keep telling myself that.

This journey is tiring. Alteration is needed here and there. Aku pening sebentar.

"Buat sekadar mampu". Kata seorang teman.

Untungnya jadi khairan ummatin. Umat terbaik. Generasi Quran yang unik. Generasi didikan the Unchallenged messenger Nabi Muhammad SAW. Aku pun tak punya ketahanan seperti mereka. Hidup mereka jauh lebih susah dariku.

Tapi sekurang-kurangnya ada mereka untuk dijadikan teladan terbaik.

"Kenapalah aku memahami saat umur sudah 21 tahun lebih. Baru nak terkial-kial"? Tanya pada diri sendiri.

Generasi dahulu hafal Quran dan Hadith seawal 8 tahun lagi. Memahami deen dengan sebenar-benarnya. Kemudian barulah mereka belajar tentang bidang-bidang lain seperti ibnu Rusyd yang mendalami ilmu fikih, kedoktoran, fisika, biologi, astronomi dan banyak lagi. Tetapi di zaman sekarang kita belajar mengikut bidang yang telah dikhususkan. Seperti kami, hanya fokus pada 2 cabang, iaitu Education dan Linguistic. Sama juga dengan mereka yang mengambil bidang-bidang lain seperti Perubatan, Engineering dan sebagainya. Jarang yang belajar banyak bidang.

Tetapi. Syukur pada Allah sekurang-kurangnya faham di saat umur yang kunun-kunun masih belia ini. Belajarlah bersyukur. Alhamdulillah.

Memang lelah.

Tapi, mujahadah! Bak kata orang selalu-selalu. Betul juga, mana kemanisan kalau tidak struggle habis-habisan.

Tapi yang pasti, aku tak ingin lagi menjadi mangsa keadaan itu. Sudah-sudahla tu.

Ya Rahman bimbinglah kami.

2 comments:

.ain. said...

marilah kita sama-sama bermuhasabah..mantapkan ilmu dan iman:)

rienmiel said...

ye...kite masih muda belia...huhu...

act, saya pun rasa perkara yg sama...
dan saya pun membuat kesimpulan ini:

jgn persoalkan "mengapa hanya sekarang", tp fikirkan "apa yang perlu dilakukan sekarang"...

semoga kesempatan yang ada dpt kita sama2 manfaatkan...