Wednesday, August 02, 2006

Nilai dunia mengikut kiraan Matematik

x= umur kita di dunia
infiniti= akhirat

x
--------
infiniti = 0

jadi, dunia ini tidak ada apa2 nilai pun... sunnatullah...ikut matematik pun terbukti...huhu saja letak sbb kadang2 bila rs down dan lalai amat2 one of d ways is igt dis formula... hurm moga kita berjaya kurangkn cinta dunia... susah seh~ ! OK . Moga Allah bagi yang terbaik buat kita. Insya-Allah.

5 comments:

Anonymous said...

Alallala Farah,
Mementang la amek Add Math dolu2
Hihi.
My 2 cents suggestion. ko kenalkan dulu la formula math tu.
Nanti orang tak amek Add Math cam aku ni tak la pening
Happy blogging

Majidah

Anonymous said...

hurm~ terangkanla lagi~ cinta dunia mcm mane~
baru ade perasaan bace~~~~ heheheh

updates updates farah~~!!

Far Azmi said...

hurmm pd aku (ini pada aku la, aku tak habis belajar lg..hihi)..cinta dunia adalah suka melakukn everything yg tidak ke arah utk mdpt keredhaan-Nya... bende yg kita buat tuk mmg tak bwk apa2 faedah...dan redha Allah... sbb tu semua benda kita buat mesti niat utk dpt redha Allah... sbb tu lah i stated there 'susah seh'..sbb aku msh buat perkara2 yg tidak mendtgkn apa2 faedah pun utk saham akhiratku kelak..hehe..insya-Allah... mari lah kita bersama2 membuang bende2 ni sedikit demi sedikit~!

Far Azmi said...

oh ye majidah... itulah formulanya... mungkin im not good at explaining math concept...mungkin bloeh tanya org yg amik kos sains aktuari iaitu cik nadia canberra kite~ hihih~

Dedi said...

Maaf farah.. Hanya mau koreksi:

x/0 =

1. Dalam arithmetik (Real Number), ekspresi tersebut tidak dapat didefinisikan.
2. Dalam bahasa pemrograman software, dapat menyebabkan program berhenti dari pengeksekusian.

Dalam pembagian, jika kita membagi dengan bilangan yang lebih kecil, maka jawabannya akan semakin besar. Pembagian mendekati 0 akan mendekatkan kita pada sesuatu yang tidak terbatas (kekal).

Maka, jika dunia itu 0, maka itu membuktikan bahwa:

1. Allah (Dzat yang Tidak terbatas) akan berbeda dengan apa-apa yang manusia pikirkan tentang Dzat-Nya itu sendiri (Mukhalafatul Lilhawadist)
2. Jika kita sebisa mungkin menghindari pembagian dengan angka 0, maka logikanya jika membagi dengan angka yang semakin besar sampai Infinite, maka jawabannya akan semakin kecil sampai nilai yang paling kecil di Real Number, yaitu 0.

Menurut saya, ada aproksimasi lain, misalnya:

jika x = any number

x power 0 ( or x ^ 0 )= 1
so, (basis x) log 1 = 0

Segala bilangan berpangkat 0 hasilnya benar akan selalu 1.

So, seharusnya segala macam yang ada di dunia (0), itu harus dioptimalkan untuk mendekat Dzat yang Ahad (1). Nah, angka 1 yang ada di otak kita tidak bisa menjelaskan pula Dzat Allah. Kita hanya bisa melakukan pendekatan saja untuk menjelaskan Allah dari segala penciptaannya.

:)

-hadid-