Sunday, November 12, 2006

Takut takut

Ibnu Sina berkata:
"Orang arif (orang yang mengenal Allah) adalah pemberani, kerana ia selalu jauh dari rasa takut akan mati. Ia adalah orang yang saleh, bagaimana tidak? Kerana ia selalu jauh dari mencintai barang dan perbuatan yang batil. Ia adalah pengampun, bagaimana tidak? Kerana jiwanya lebih besar dan ampuh untuk dilukai oleh kesalahan seseorang. Ia bersih dari dengki, mendendam , benci. Bagaimana tidak? Sedang pikirannya selalu terisi oleh hak dan kebenaran."

Saya adalah seorang pentakut. Takut terhadap perkara-perkara kecil. Kadang-kadang mudah berkecil hati. Sedangkan orang arif tak pedulikan itu semua. Mungkin ini masanya untuk berubah. Bak kata seorang ukhti itu hari, orang mukmin adalah seorang yang tenang hatinya dan takkan takut. Lagipun wajib untuk kita beriman kepada Qada' dan Qadar. Jadi kenapa mesti takut. Tapi saya masih ada rasa takut itu. Patutnya saya takut bende2 lain. Bukannya nenenene. Tapi tak mengapa itu gambaran saya msh lemah. Mari membaikkan hari ini agar ia lebih baik dari semalam insya-Allah.

p/s: bile ntah nk start studi. malasnye... shushss malas pegi ko jauh2

1 comment:

~FARIZA~ said...

betulla farah.kadang2 i pun rasa takut n risau bende2 kecil, then end up stress..sebenarnye if kite tenang, kite leh settle the problem with ease and rationally..thanks for the reminder..need to start to study for exams..oh oh oh..